سنجش

  • ۰
  • ۰


رئیس سازمان سنجش: موافق حذف کنکور هستم


رئیس سازمان سنجش گفت: کاملا موافق حذف کنکور هستم اما باید یک جایگزین برای آن تعریف شود که اعتماد اجتماعی به آن وجود داشته باشد و بتواند عدالت آموزشی را برقرار کند.


به گزارش مهر، دکتر ابراهیم خدایی در نشست «مافیای کنکور» که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: مافیا یک تعریف دارد که همه را به یاد جزیره سیسیل ایتالیا و یا دهه ۶۰ آمریکا می اندازد، این اصطلاح بیشتر از طرف همکاران آموزش و پرورش مطرح شده است. 


سازمان سنجش یک دستگاه دولتی است و عملکردش روشن است. کنکور از کتاب های مشخصی که منبع هستند مطرح می شود و بارها گفته ایم اگر کسی بخواهد قبول شود نیازی به موسسه رفتن ندارد.



وی افزود: اما از سال ۶۲ به این طرف و از دو دهه اخیر رقابت زیادی بر سر دانشگاه ها درگرفت و فضایی ایجاد شد که همه در یک رشته خاص یا یک دانشگاه خاص قبول شوند. حقیقا نمی خواهم وارد این موضوع شوم چرا که اطلاعاتی ندارم.


خدایی با اشاره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: سال ۹۲ قانون مربوط به موسسات آموزشی آزاد و غیردولتی تصویب شد که یک نکته ای که وجود دارد این است یک سری از موسسات مجاز هستند و از آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مجوز می گیرند و فعالیت می کنند. 


مصوبه ۴۸۳ شورا درباره این آموزشگاه های آزاد می گوید که تبلیغ در صدا و سیما، مطبوعات و روزنامه های کثیرالانتشار در صورت تایید مراجع رسمی ملزم به اخذ مجوز است.


وی افزود: در کنکور، امتحان فی النفسه اهمیت ندارند. ما در سازمان سنجش آزمون های مهمتری داریم. حال با اینکه ما ظرفیت را بیشتر کردیم چه اتفاقی می افتد که کنکور همچنان مهم است.


رئیس سازمان سنجش گفت: ارتقاء حلقه متوسط جامعه به دلیل ورود به دانشگاه اتفاق افتاده است. خوب یا بد، ۶۰۰ هزار نفر در پشت سد ورود به سه رشته تجمع می کنند. سیستم هر کشوری که ۶۰۰ هزار نفر برای ۸ هزار جا بخواهند انتخاب شوند بهم می ریزد.


وی گفت: ما باید مدل مناسب سنجش و پذیرش مناسب را پیدا کنیم. سازمان سنجش اطلاعاتی از فعالیت این موسسات و آموزشگاه های آزاد ندارد.


رئیس سازمان سنجش گفت: کاملا موافق حذف کنکور هستم اما باید یک جایگزین برای آن تعریف شود که اعتماد اجتماعی به آن وجود داشته باشد و بتواند عدالت آموزشی را برقرار کند.



وجود مافیای کنکور در کشور


خبرگزاری فارس: مناظره درباره مافیای کنکور صبح امروز با حضور عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.


عمادی در این نشست اظهار کرد: امروز، مناظره به معنای اصطلاحی مد نظرسازمان ینجش نیست بلکه مشارکتی در پیشبرد بحث است؛ ما و وزارت علوم در پیش بردن مصوبه مجلس، حضور و مشارکت داریم و امیدواریم بحث مفیدی را برای تنویر افکار عمومی پیش ببریم.


وی در پاسخ به این پرسش که مافیای کنکور چه کسانی هستند، گفت: کنکور یک واقعیتی است که چندین دهه است توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، اما در کنار برگزاری کنکور، فعالیت‌هایی برای ورود به کنکور همیشه در جریان بود.


عمادی اضافه کرد: بخشی از فعالیت‌های ذکر شده سالم است و مؤسساتی تشکیل شده و نسبت به تدوین کتب و برگزاری آزمون اقدام می‌کنند، اما در کنار آن، فعالیت‌ها و رقابت‌های ناسالم است که ما تعبیر به مافیای کنکور کنیم؛ این مافیای کنکور

به افزایش هزینه‌ها، استرس و فضای ناسالم منجر می‌شود و تا زمانی که از شدت و حدت کنکور کاسته نشود، همچنان فضای ناسالم وجود دارد.


وی ادامه داد: به دلیل گردش مالی سنگین در جریان کنکور، اقدام به تبلیغات ناسالم در فضای عمومی، شهر‌ها و به ویژه رسانه ملی صورت می‌گیرد که باید رسانه ملی پالایشی نسبت به تبلیغات انجام دهد؛ البته در این راستا نشست‌ها و نامه نگاری با رسانه ملی شده است.


رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش افزود: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود می‌تواند تب کنکور را کنترل کند.


عمادی در خصوص مافیای کنکور گفت: این جریان ناسالم که از مافیای کنکور یاد می‌کنیم برای هر فعالیت ناسالم استفاده می‌شود و در بحث کنکور شکل گرفته است.


سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به قانون سنجش و پذیرش کنکور که در سال ۹۲ تصویب شد، اشاره کرد و افزود: روح قانون سال ۹۲ پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است که سه شیوه دارد؛ در شیوه اول ورود دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و حداقل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از این طریق یعنی کارنامه امتحان نهایی صورت می‌گیرد؛ در شیوه دوم، سوابق تحصیلی به علاوه نمرات آزمون عمومی و شیوه سوم، سوابق تحصیلی به علاوه آزمون عمومی و تخصصی است.


وی با بیان اینکه هدف از قانون سنجش و پذیرش دانشجو این بود که اثرات کنکور از سر دانش آموزان کم شود، اضافه کرد: سال ۹۵ یک اصلاحیه در قانون سنجش و پذیرش دانشجو صورت گرفت که برای تعدادی از دروس متوسطه امتحان نهایی گرفته شود و همه دروس نباشد، چون معقول نبود که همه دروس باشد و اثرات روانی بر دانش‌آموزان داشت، اما اگر شورای سنجش و پذیرش مصلحت بداند که دروس بیشتری نهایی شود، ما اجرا می‌کنیم.


عمادی با بیان اینکه بدون کوچک کردن کنکور و اعمال سوابق تحصیلی نمی‌توانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم، اظهار کرد: ما در فعالیت مؤسسات آوزشی آزاد، مجوز‌های آموزشی را می‌دهیم و رفتار و فعالیت آن‌ها را نظارت می‌کنیم.


وی با تأکید بر اینکه وقتی جریان بزرگی ماند کنکور را داریم، تب کنکور نمی‌کاهد و مافیا فعال‌تر می‌شوند، افزود: به همین دلیل است که وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح می‌شود، عده‌ای فشار وارد می‌کنند و زورشان زیاد است.


رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یک سیاست ملی باید برای حل مشکل مافیا باشد که البته قانون سنجش و پذیرش دانشجو است؛ مافیا نفوذ دارد و اگر قانون را به خوبی اجرا کنیم، پیامد‌های کنکور کمتر می‌شود؛ ما به جای رد آن، باید قانون را به خوبی اجرا می‌کنیم.


وی تصریح کرد: اگر شورای سنجش و پذیرش دانشجو از همان اول که به تدریج صندلی‌های دانشگاه را از کنکور آزاد می‌کرد باید این موضوع را مدیریت می‌کرد و امسال این رشته‌های آزاد از کنکور، پذیرشش به دانشگاه‌ها واگذار شد.



گزارش کامل فارس از مناظره «مافیای کنکور» عمادی: گردش مالی سنگین در جریان کنکور وجود دارد/ خدایی: ۵ درصد از سود مؤسسات کنکور به آموزش و پرورش می‌رسد


مناظره مافیای کنکور با بررسی مسائل گردش مالی کنکور، سود حاصل از درآمد مؤسسات کنکور و چگونگی حذف کنکور با حضور ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خبرگزاری فارس برگزار شد.

عمادی: گردش مالی سنگین در جریان کنکور وجود دارد/ خدایی: ۵ درصد از سود مؤسسات کنکور به آموزش و پرورش می‌رسد


به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مناظره « مافیای کنکور» با حضور عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و خبرنگاران رسانه‌های جمعی صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.


در ابتدای این مناظره، گوینده برنامه پس از ذکر تاریخچه‌ای از برگزاری کنکور در کشور، از دو مسؤول خواست تعریفی از مافیای کنکور داشته باشند.


* می‌خواهیم به روشنگری و تنویر افکار عمومی بپردازیم


ابتدا عمادی بحث را آغاز کرد و با بیان اینکه عنوان مناظره که برای این برنامه به کار رفته است، به معنای جدال بین دو طرف نیست، گفت: امروز، مناظره به معنای اصطلاحی مد نظر نیست بلکه مشارکتی در پیشبرد بحث است؛ ما و وزارت علوم در پیش بردن مصوبه مجلس، حضور و مشارکت داریم و امیدواریم بحث مفیدی را برای تنویر افکار عمومی پیش ببریم.


خدایی هم در این زمینه اظهار داشت: موضوع کنکور یک موضوع اجتماعی و مهم برای مردم است، از این رو امیدواریم از طریق این جلسه به روشنگری و راه حل‌های خوبی برسیم. موضوع مناظره «مافیای کنکور» این نیست که ما بگوییم که یکی از نهادهای آموزش و پرورش یا وزارت علوم مافیاست اما به دلیل جذابیت این کلمه از نظر ژورنالیستی و رسانه ای، برای عنوان برنامه انتخاب شده است.


* عمادی: مافیای کنکور وجود دارد


در ادامه عمادی در پاسخ به سوال گوینده برنامه مبنی بر ارائه تعریفی از مافیای کنکور گفت: کنکور یک واقعیتی است که چندین دهه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود اما در کنار برگزاری کنکور، فعالیت‌هایی برای ورود به کنکور همیشه در جریان بود. بخشی از فعالیت‌های ذکر شده سالم است و مؤسساتی تشکیل شده که نسبت به تدوین کتب و برگزاری آزمون اقدام می‌کنند اما در کنار آن، فعالیت‌ها و رقابت‌های ناسالم است که ما تعبیر به مافیای کنکور کنیم؛ این مافیای کنکور به افزایش هزینه‌ها، استرس و فضای ناسالم منجر می‌شود و تا زمانی که از شدت و حدت کنکور کاسته نشود، همچنان فضای ناسالم وجود دارد.


وی افزود: به دلیل گردش مالی سنگین در جریان کنکور، اقدام به تبلیغات ناسالم در فضای عمومی، شهرها و به ویژه رسانه ملی صورت می‌گیرد که باید رسانه ملی پالایشی نسبت به تبلیغات انجام دهد؛ البته در این راستا نشست‌ها و نامه نگاری با رسانه ملی شده است.


رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش افزود: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود می‌تواند تب کنکور را کنترل کند.


عمادی درباره مافیای کنکور گفت: این جریان ناسالمی که از مافیای کنکور یاد می‌کنیم برای هر فعالیت ناسالم استفاده می‌شود و در بحث کنکور هم شکل گرفته است.


* خدایی: سوالات کنکور از داخل کتاب است و ما نگفته‌ایم داوطلبان برای یادگیری به مؤسسات بروند


اما خدایی در پاسخ به این سوال، تعریف متفاوتی از مافیا ارائه داد و گفت: اصل بحث مافیا سازمان های جنایتکار ایتالیایی در اواخر قرن نوزدهم در جزیره سیسیل و قرن بیستم در شرق امریکا بودند و این ادبیات از وزارت علوم بیان نشده و از سوی آموزش و پرورش بوده است.


وی با بیان اینکه وزارت علوم و آموزش و پرورش دو دستگاه دولتی با حساب مشخص هستند و عملکرد روشنی دارند،گفت: ما باید چند مساله را روشن کنیم؛ یکی اینکه ما سوال را از منابع کتاب می‌دهیم و هیچگاه نگفتیم داوطلبان برای یادگیری به موسسات بروند.


خدایی اظهار داشت: سال ۶۲ کل درصد قبولی ۱۰ درصد بود؛ چرا آن زمان شک نکردند؟ الان که بسیاری از ظرفیت ها خالی می ماند چرا چنین موضوعی در سطح عام جامعه مطرح می شود؟ ما در سازمان نمی‌خواهیم وارد این موضوعات شویم زیرا اطلاعات نداریم و نمی‌خواهیم موسسات را چه قانونی چه غیرقانونی دسته بندی کنیم.


 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه یک سری موسسات مجاز به فعالیت هستند که قانون مجلس و شورایعالی هم اجازه فعالیت  به آنان داده است، تصریح کرد: قانون شورا بسیار روشن مسیر را روشن کرده ولی اینکه نظارت نشده بحث دیگری است.


«مصوبه ۴۸۳ شورا می گوید که صرفاً آموزش و پرورش باید مجوز دهد حال اینکه به برخی موسسات مجوز داده و به  برخی نداده است. از سویی دیگر قانون شورا می گوید فقط در صورت تائید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانه های مرتبط؛ صدا و سیما و رسانه ها مجاز به انتشار اگهی موسسات هستند.»


خدایی تاکید کرد: ما آزمون های مهم تر از کنکور برگزار می‌کنیم ولی باید ببینیم چه مساله ای باعث می شود که مردم در شکل گیری این موسسات سرمایه گذاری می‌کنند.


وی در ادامه گفت: ورود به آموزش عالی که سهل‌تر شده ولی یک سری اتفاقات خارج از وزارت علوم است. مثلا ارتقای طبقه متوسط با ورود به دانشگاه انجام می شود ولی اینکه چرا ۵۰۰ هزار نفر پشت سه رشته تجمع می‌کنند مساله‌ ای است که باید پاسخ داده شود.


 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام اینکه کنکور سراسری ۵ تا ۷ درصد فعالیت سازمان سنجش است ولی همه سازمان را با کنکور می‌شناسند و حساسیت روی کنکور است، گفت:  ما باید آسیب شناسی درست انجام دهیم تا این مسائل را حل کنیم، من پیشنهاداتی دارم که در ادامه می‌گویم باید مدل سنجش و پذیرش درستی برای آموزش عالی مطرح کنیم.


* خدایی: بحث بودن یا نبودن مافیا نیست بلکه باید به آسیب‌شناسی موضوع بپردازیم


در ادامه این مناظره خدایی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره قبول داشتن وجود مافیای کنکور گفت: پاسخم مشخص بود، من اصلا موسسات آموزشی را با نام سازمان های جنایتکار مافیا مطرح نمی‌کنم. تحت هیچ عنوان ما اطلاعات کمی و کیفی را که برخی دوستان مطرح می‌کنند نداریم و آنان باید توضیح دهند. بحث من بودن یا نبودن مافیا نیست من می‌گویم باید به آسیب شناسی این موضوع بپردازیم.


* عمادی: بدون کوچک کردن کنکور نمی‌توانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم


در ادامه سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به قانون سنجش و پذیرش کنکور که در سال ۹۲ تصویب شد، اشاره کرد و افزود: روح قانون سال ۹۲ پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است که سه شیوه دارد؛ در شیوه اول ورود دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و حداقل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از این طریق یعنی کارنامه امتحان نهایی صورت می‌گیرد؛ در شیوه دوم، سوابق تحصیلی به علاوه نمرات آزمون عمومی و شیوه سوم، سوابق تحصیلی به علاوه آزمون عمومی و تخصصی است.


وی با بیان اینکه هدف از قانون سنجش و پذیرش دانشجو این بود که اثرات کنکور بر دانش‌‌آموزان کم شود، اضافه کرد: سال ۹۵ یک اصلاحیه در قانون سنجش و پذیرش دانشجو صورت گرفت که برای تعدادی از دروس متوسطه امتحان نهایی گرفته شود و همه دروس نباشد چون معقول نبود که همه دروس باشد و اثرات روانی بر دانش‌آموزان داشت اما اگر شورای سنجش و پذیرش مصلحت بداند که دروس بیشتری نهایی شود، ما اجرا می‌کنیم.


عمادی با بیان اینکه بدون کوچک کردن کنکور و اعمال سوابق تحصیلی نمی‌توانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم، اظهار کرد: ما در فعالیت مؤسسات آموزشی آزاد، مجوزهای آموزشی را می‌دهیم و رفتار و فعالیت آنها را نظارت می‌کنیم اما مؤسساتی هستند که از ما مجوز نگرفتند.


وی با تأکید بر اینکه وقتی جریان بزرگی مانند کنکور را داریم، تب کنکور کاهش پیدا نمی‌کند و مافیا فعال‌تر می‌شوند، افزود: به همین دلیل است که وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح می‌شود، عده‌ای فشار وارد می کنند و زورشان زیاد است.


رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یک سیاست ملی باید برای حل مشکل مافیا باشد که  البته قانون سنجش و پذیرش دانشجو است؛ مافیا نفوذ دارد و اگر قانون را به خوبی اجرا کنیم، پیامدهای کنکور کمتر می‌شود؛ ما به جای رد آن، باید قانون را به خوبی اجرا کنیم.


* از سال آینده بیشتر کار پذیرش کنکور به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود


در ادامه خدایی با بیان اینکه قانونگذار از وقتی وارد مرحله کمرنگ کردن کنکور شده جایگزین راهم مشخص کرده است، گفت: آموزش و پرورش در سال ۸۴ امتحانات نهایی ۱۰ درس را برگزار می‌کرد در سال ۹۳ چند درس هم اضافه کرد. داوطلبی به دیوان عدالت شکایت و بر همین اساس دیوان عدالت مصوبه سنجش و پذیرش را ابطال کرد. طبق قانون مجلس، شورای سنجش و پذیرش موظف است به تناسب امتحانات نهایی درصد تاثیر سوابق تحصیلی را در نطر بگیرد.


خدایی ادامه داد: ما پس از پنج سال از مرز ۸۵ درصد پذیرش با سوابق تحصیلی گذشتیم و امسال ۸۹.۹۷ درصد با سوابق تحصیلی پذیرش کردیم، ۱۰ درصد باقی می ماند که قانون می‌گوید باید سوابق تحصیلی افزایش یابد.


رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با تاکید بر این مطلب که در بحث شورای سنجش مدل‌های مختلفی داریم زیرا بحث فقط علمی نیست و مسایل اجتماعی هم مطرح است، تصریح کرد: قانون ملزوماتی دارد، ما اگر نتوانیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم هر طرحی با مشکل مواجه می شود و اگر نتوانیم جایگزینی که براساس مشارکت دسته جمعی پیش می آید پیدا کنیم به مشکل بر می‌خوریم.


وی گفت: باید ملزومات را فراهم کنیم، شورای سنجش و پذیرش که واسط دو وزارتخانه است حداقل قسمتی از وظایفش را به خوبی انجام داده و پذیرش با سوابق تحصیلی را از مرز ۸۵ درصد گذرانده است.


خدایی در ادامه با اشاره به اینکه دلایلی وجود دارد که کنکور همچنان حساس است، بیان داشت: یکی از مهم ترین راه های منزلت اجتماعی ورود به دانشگاه و آن هم رشته های خاص است، یعنی می‌خواهم بگویم همه چیز مربوط به سنجش نیست، دلیل دیگر این است که سیستم های اقتصادی و اجتماعی کشور به دلیل ناتوانی، فرصت های دیگری را در اختیار جوانان قرار نداده و دانش‌آموزان تنها راه را ورود به جامعه را دانشگاه می‌دانند، دلیل بعدی این است که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نتوانستیم مهارت را به بچه ها یاد دهیم و راه‌های متنوعی را جلوی پای بچه ها نگذاشتیم. باید فعالیت‌هایی خارج از حیطه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شود.


خدایی گفت: اینگونه نیست که من و دکتر عمادی تصمیم بگیریم که سوابق تحصیلی جایگزین شود و فردا بگوییم تمام شد. جدای از مساله هزینه و برنامه ریزی مسایل دیگری وجود دارد. فردی که امسال وارد دبیرستان شود و ما از امسال امتحانات نهایی را برگزار کنیم سه سال دیگر دارای سوابق تحصیلی کامل است. یعنی ما سال ۱۴۰۱ تازه به نقطه ای می‌رسیم که ۴۸ درصد داوطلبان سوابق تحصیلی کامل دارند زیرا پشت کنکوری هم داریم و سوابق آنها مربوط به گذشته است.


رئیس سازمان سنجش  آموزش کشور در پاسخ به سخنان عمادی مبنی بر اینکه سازمان سنجش، داوطلبان با آزمون و بدون آزمون را همزمان از طریق سازمان سنجش ثبت نام می‌کند زیرا می‌خواهد تب کنکور نخوابد گفت:  ما در بحث پذیرش دانشجو دفترچه را منتشر می‌کنیم که هم با سوابق تحصیلی هم  بدون سوابق تحصیلی است و داوطلب را ملزم به برگزاری کنکور نکردیم.


وی با بیان اینکه ما در مهرماه دانشجو پذیرش می‌کنیم به همین دلیل ثبت نام با آزمون و بدون آزمون همزمان انجام می شود، اظهار داشت: ما توانستیم سیستم پرتال و غیره را فراهم کنیم که از امسال دیگر پذیرش بدون آزمون از طریق سازمان سنجش نباشد و از طریق دانشگاه‌ها باشد ولی باید لیست رشته‌ها را اعلام کنیم.


* عمادی: ما می‌گوییم همه مجبور نباشند در کنکور ثبت‌نام کنند


در پاسخ به صحبت‌های خدایی، عمادی گفت: شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید از همان اول که به تدریج صندلی‌های دانشگاه را از کنکور آزاد می‌کرد، این موضوع را مدیریت می‌کرد، امسال این رشته‌های آزاد از کنکور، پذیرشش به دانشگاه‌ها واگذار شد.


عمادی با بیان اینکه رشته‌های آزاد از کنکور باید ۵ سال پیش اعلام می‌شد، گفت: داوطلبان برای شرکت رشته‌های آزاد از کنکور باید در کنکور ثبت‌نام ‌کنند اما چرا باید برای این رشته‌ها هزینه روانی و مالی تحمیل شود و بعد بگوییم پول ثبت‌نام کنکور را بدهید؛ معتقدم شورای سنجش نتوانسته است این موضوع را به درستی مدیریت کند.


وی ادامه داد: امسال اگر این اتفاق بیفتد و رشته‌محل‌های آزاد از کنکور اعلام شود، دانش‌‌آموزان برای رشته‌های مورد نظر خود به دانشگاه‌های این رشته‌ها مراجعه کرده و بر اساس سوابق تحصیلی ثبت‌نام می‌کنند.


سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: من نقدم نسبت به اجرای قانون سنجش و پذیرش به خود شوراست. ما می‌گوییم همه مجبور نباشند در کنکور ثبت‌نام کنند؛ در شورای سنجش و پذیرش به درستی به مردم اطلاع نمی‌دهیم که حتما نباید در کنکور ثبت‌نام کنید و فردی که علاقه‌مند است در دانشگاه نزدیک خانه‌اش، ثبت‌نام کند، نگران نباشد. ما آنقدر رشته محل و صندلی اضافه در دانشگاه‌ها داریم واقعا داوطلبان می‌توانند در آن درس بخوانند.


* خدایی: با حذف کنکور موافقم اما ملزومات فراهم شود


خدایی در پاسخ گفت: این یک بحث روانی است و ما  فکر نمی‌کنیم با این وجود کاهش داوطلب در کنکور اتفاق بیفتد. کارهایی را باید انجام می‌دادیم که انجام ندادیم  و بالعکس.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به ۶۰۰ هزار نفری که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی داوطلب هستند اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این رشته‌ها را برداریم اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد، من با حذف کنکور کاملا موافقم اما مصاحبه های دوپهلویی می‌بینیم که نوک حملات به سمت سازمان سنجش است و من واقعا نمی‌فهمم سازمان سنجش کجای کار این موسسات است و موسسات چه ربطی به سازمان سنجش دارند؟ ۹۰ درصد کارها در حوزه آموزش و پرورش است.


وی خطاب به عمادی گفت : قانون به شما اجازه داده مجوز دهید، اجازه داده اینها را تعطیل کنید، اجازه داده جلوی تبلیغات را بگیرید خب انجام دهید!


* عمادی: باید فشار کنکور تجربی کنترل شود


عمادی با بیان اینکه فشار کنکور روی رشته تجربی است و این موضوع هم باید کنترل شود، اظهار داشت: ۷۰۰ هزار نفر برای ۱۰ هزار صندلی رقابت می‌کنند، یعنی ۷۰ نفر برای یک صندلی رقابت می‌کنند و یک نفر پذیرفته می‌شود و ۶۹ نفر دیگر سرخورده می‌شوند. 


* خدایی: باید مدل پذیرش بر اساس میزان تقاضا باشد


خدایی در پاسخ به عمادی گفت: من به عنوان رئیس سازمان سنجش و آموزش  چه باید بکنم؟  پذیرش دانشجو در کل دنیا بر اساس وضعیت اجتماعی صورت می‌گیرد. ما باید مدل پذیرش را براساس میزان تقاضا و ظرفیت انجام دهیم. خودتان هم می‌دانید که با مدل موجود سوابق تحصیلی نمی‌توانیم پذیرش پزشکی داشته باشیم.


وی افزود: خواهشم این است بحث مفیدی داشته باشیم. اینگونه نباشد کسی که می‌خواهد سه سال دیگر کاندید شود بحث کنکور را مطرح کند. وقتی بحث حذف کنکور می آید مردم حس می‌کنند که فرزندشان با هر سابقه تحصیلی وارد دانشگاه می شود.


خدایی با بیان اینکه ما باید معیارهای عدالت محور داشته باشیم که بتوانیم به مردم پاسخ دهیم، تصریح کرد: پاسخنامه ای که اثر انگشت خودشان روی آن است را می گویند متعلق به ما نیست. ما باید دلایل بسیار محکم برای مردم داشته باشیم.


* عمادی: تبلیغات مؤسسات تابع ضوابط قانونی باشد


عمادی در ادامه در پاسخ به سوال گوینده برنامه درباره تبلیغات مؤسسات آزاد و اینکه نظارت بر این تبلیغات مربوط به کدام نهاد است، گفت: تبلیغات مؤسسات باید تابع ضوابط قانونی باشد و تبلیغات در شهر را مدیریت شهری باید نظارت کند تا به توازن فرهنگی آسیب نزنند. مثلاً یک موسسه آموزشی آزاد نمی‌تواند به شهرداری پول دهد که تمام بیلبوردها باشد بلکه هر چیزی باید توازن داشته باشد. در استان‌ها نیز شورای فرهنگ عمومی وجود دارد که مدیران استانی عضو هستند و باید نظارت کنند؛ به هر حال جامعه به انواع تبلیغات فرهنگی و دینی نیاز دارد؛ در مورد صدا و سیما و رسانه ملی، همانطور که آقای خدایی گوشزد کردند باید تبلیغات در رسانه ملی مورد تأیید وزارتخانه ذی‌ربط برسد و در مورد موضوع ما نیز هم آموزش و پرورش و آموزش عالی باید نظر دهند.


رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه صدا و سیما نباید بدون مجوز آموزش و پرورش تبلیغات را پخش کند و تخلف است، گفت: در این خصوص مکاتبه‌ها و نشست‌هایی صورت گرفته است و در چند روز آینده نیز نامه‌ای با امضای وزیر آموزش و پرورش به دستگاه‌ها ارائه می‌شود.


* خدایی: ۵ درصد از سود مؤسسات آموزشی به جیب وزارت آموزش و پرورش می‌رود


خدایی درباره تبلیغات مؤسسات آموزشی گفت: سازمان سنجش هیچ وظیفه‌ای در این زمینه ندارد. ما نه مجوزی داریم و نه اختیاری.


مجری برنامه در ادامه پرسید که اگر از اسم سازمان سنجش در تبلیغات نام ببرند چه اتفاقی می‌افتد، که خدایی گفت: اگر از نام سازمان سنجش سوءاستفاده شود قطعاً شکایت می‌کنیم.


در این زمان عمادی گفت: سازمان سنجش هم طبق ماده ۷ در این زمینه موظف است.


خدایی در پاسخ گفت: طبق ماده ۳ صدور مجوز موسسات آموزشی و نظارت بر آنها برعهده آموزش و پرورش است، درآمد این موسسات را هم ما نمی‌دانیم. دوستان آموزش و پرورش می دانند که ۴_۵ درصد از درآمد موسسات را دریافت می‌کنند.


خدایی گفت: ما برای ۶ میلیون نفر آزمون برگزار می‌کنیم و ۱۲۵ میلیارد تومان درآمد دارد که به لحاظ قانون مقداری از آن کسر می شود و ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیارد تومان باقی می‌ماند.


رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خطاب به عمادی گفت: من کل درآمد سازمان سنجش از آزمون ها را گفتم شما چرا نگفتید که چقدر از موسسات آموزشی درآمد دارید؟


خبرنگاری هم در ادامه این بحث گفت: به هر حال ما به عنوان رسانه ها باید بدانیم که این موسسات چقدر درآمد دارند که ۵ درصد آن هم به آموزش و پرورش می‌رسد.


عمادی گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه مطلقاً دولتی است و بیشتر بودجه آن صرف حقوق و مزایای پرسنل می‌شود؛ از محل ثبت‌نام و صدور مجوز مؤسسات نیز ۴ درصدی به حساب متمرکز می‌رود و به خزانه واریز می‌شود که میزان آن در اختیار سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی است.


عمادی در ادامه درباره مافیای کنکور افزود: منظور از مافیا، فرآیندهای خارج از آموزش و پرورش و کنکور است. مافیای کنکور، تبی است که نمی خوابد به انواع مختلف فشار وارد می‌کند و همین امسال می‌بینید که ۳ بار تخصیص سوابق تحصیلی در کنکور تغییر کرد.


خدایی اظهار داشت: پیشنهاد اولیه ما تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بود، ما که نمی‌توانیم بگوییم ۱۷۰ نفر نماینده مجلس مافیا هستند، سازمان سنجش سه جلسه با کمیسیون آموزش و تحقیقات داشت که با تغییر برگزاری آزمون از سال ۹۸ استثنائا برای سال ۹۸ تاثیر مثبت است و از سال ۹۹ دوباره تاثیر قطعی است.


وی افزود: جمع بندی شورا به این صورت بوده است و ما و آموزش و پرورش باید به هم کمک کنیم. اعتماد اجتماعی با دستور کسب نمی‌شود. باید ساختارها را بر مبنای عدالت آموزشی اصلاح کنیم تا بچه‌ها ببینید و اعتماد کنند‌.


عمادی در پاسخ با بیان اینکه تأثیر سوابق تحصیلی مثبت یعنی بی تأثیری است، گفت: وقتی می‌گوییم تأثیر مثبت، یک جور تعارف است یعنی تب کنکور گرم باشد و همچنان فعالیت مؤسسات کنکوری ادامه یابد.


سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تأمین زیرساخت‌های آموزش و پرورش برای امتحانات نهایی اظهار داشت: سوابق تحصیلی از تعدادی از دروس ۳ سال آخر متوسطه است که برای آنها امتحان نهایی برگزار می‌شود؛ فرآیند امتحانات دقیق‌تر شده است و به صورت الکترونیکی در حال حاضر انجام می‌شود حتی تصحیح امتحانات دستی نیست.


خدایی در ادامه گفت: ۵ تا ۷ درصد کارهای سازمان سنجش براساس کنکور سراسری است و سازمان سنجش یک دستگاه دولتی است که کارهای دیگری جز کنکور دارد. صورت مساله این است که می‌گوییم کنکور به مردم استرس وارد می‌کند، ما اگر بخواهیم مانند سوالات آموزش و پرورش آزمون کنکور را برگزار کنیم چگونه ۱۰۰ نفر پزشکی را سنجش کنیم؟ یک راه کم کردن استرس این است که رشته های پرتقاضا پذیرش زیادی داشته باشند و کنکور حساسیت خود را از دست بدهد، اما وقتی مردم سرمایه گذاری اجتماعی و اقتصادی وسیعی دارند و والدین می‌خواهند آرزوی دست نیافته خود را در بچه ها بیابند و حتی مادری نام فرزندش را خانم دکتر در گوشی همراهش ذخیره می کند باید جایگزین عادلانه ای داشته باشیم.


وی افزود: اگر بالاترین سمت کشور را هم داشته باشیم نمی توانیم یک‌باره بگوییم کنکور حذف شود، باید سازه های عدالت محور داشته باشیم،اگر ساز0ی‌کنیم باید سازه بهتری جایگزین کنیم، ایده آل ترین سیستم پذیرش این است که بگوییم چه پارامترهایی دخیل است، معمولاً استعداد تحصیلی و سوابق را لحاظ می‌کنند، باید مشخصات طراحی شود و وقتی ملزومات را طراحی کردیم مهم نیست ما برگزار کنیم یا آموزش و پرورش.


خدایی ادامه داد: ما می‌گوییم دانشگاه ها پذیرش کنند ولی به آن‌ها اعتماد نمی‌کنیم و می گوییم به بلوغ برای پذیرش نرسیده اند. در بحث پذیرش دانشجو نمی‌توانید در دنیا کشوری را پیدا کنید که این میزان قانون داشته باشد. یک روز شورایعالی انقلاب فرهنگی قانون تصویب می‌کند روز دیگر مجلس.


در ادامه چند نفر از خبرنگاران سوالاتی را پرسیدند که بیشتر آن‌ها مربوط به حوزه آموزش و پرورش می‌شد و عمادی پاسخ خبرنگاران را داد.


عمادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون نهایی سراسری به صورت عدالت محور با تأکید بر اینکه در برگزاری امتحانات نهایی عدالت آموزشی وجود دارد و تمام دانش‌آموزان در هر نقطه کشور از یک کتاب امتحان می‌دهند، گفت: تصحیح امتحانات در گذشته دستی بود و مصحح اول نظرش را روی برگه می‌نوشت و مصحح دوم، نظر مصحح اول را می‌دید اما اکنون این روند الکترونیکی است و برگه در اختیار دو مصحح به طور جداگانه است و تصحیح یکدیگر را نمی‌بینند؛ اگر نتایج مانند هم نبود، به مصححین برای تصحیح دوباره برمی‌گردد و اگر باز هم این مشکل بود، مصحح شوم، نظر می‌دهد.


عمادی در زمینه ترمیم معدل نیز گفت: ترمیم معدل درست نیست بلکه ارتقای نمره است و در معدل دیپلم تأثیر ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند یکبار در این شرایط شرکت کنند و نمره سوابق تحصیلی را تغییر دهند. 


وی درباره تأثیر نمره‌های یکسان مانند ۲۰ و انتخاب در کنکور گفت: آنچنان که گفته می شود معدل ۲۰ در آموزش و پرورش زیاد داریم، اینگونه نیست و اگر سابقه تحصیلی در انتخاب رشته مورد نظر کفایت نکند، از آزمون عمومی و اختصاصی کمک گرفته می‌شود.


عمادی در پاسخ به سوالی درباره مجوز مؤسسات نیز تصریح کرد: این مجوزها به صورت سراسری داده نمی‌شود بلکه استانی است و یک مؤسسه برای فعالیت در کل کشور باید از تمام‌ استان‌ها مجوز بگیرد.


*  بنی‌هاشمی: تا زمانی که نظام چند گونه آموزش عالی برطرف شود از کنکور بی نیاز نمی شویم


پس از سوالات خبرنگاران، سید محسن بنی‌هاشمی رئیس دانشکده رسانه فارس و معاون پژوهشی خبرگزاری فارس صحبت‌هایی را مطرح کرد.


بنی‌هاشمی گفت: مساله مافیای کنکور مساله ای است که به بزرگ‌ترین سرمایه انسانی و دارایی سرزمین ما مربوط می‌شود، به همین منظور ما از دو امین استاد خواهش کردیم که تشریف بیاورند تا این مساله را بررسی کنیم. نه اینکه تمام مساله را حل کنیم بلکه خواستیم به این قضیه ورود کنیم.


وی افزود: یکی از مهم ترین بحث ها این است که به نظر من تا زمانی که نظام چند گونه آموزش عالی برطرف شود از کنکور بی نیاز نمی شویم، من طرفدار کنکور نیستم ولی می گویم باید به سمت عدالت آموزشی برویم.


وی ادامه داد: ما در حال حاضر ایده آل نیستیم ولی در حال تلاش برای ایده‌آل شدن هستیم.


بنی‌هاشمی گفت: کنکور قبلا هم بوده است و موسسات از این هیجان خانواده‌ها استفاده می‌کنند و کسب و کاری راه‌اندازی کردند که چه بسا بسیاری از این‌ها مفید هم باشد. اما همه می‌دانیم تا زمانی که نظام درون ساختاری دانشگاه ها اصلاح نشود، کنکور قابل حذف نیست.ما از کجا بدانیم چه کسی جراح خوبی برای ما می‌شود؟ معیار ما برای ارزشیابی چیست؟


رئیس دانشکده فارس اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید وزارت آموزش و پرورش و علوم را به عنوان امین ترین صادقان در این عرصه برای فریاد زدن و اصلاح امور ببینیم. باید به سراغ شورایعالی انقلاب فرهنگی برویم و ببینیم اصلا بحث استعدادیابی در کشور ما به چه صورت باید انجام شود؟ فردی با هیجان وارد کنکور می‌شود اصلا استعداد پزشکی ندارد ولی بخاطر مد و این صحبت‌ها به پزشکی می‌رود و سال چهارم این مساله مشخص می‌شود. نکته بعدی اینکه  حل و فصل مساله کنکور نباید پیچیده باشد اگر برخی مخالف نباشند. 


بنی‌هاشمی با بیان اینکه کشورهای دیگر کنکور را حذف کردند و می‌توانیم این مدل ها را بررسی کنیم، تصریح کرد: واقعا جایگاه کنکور در نقشه جامع علمی کشور کجاست؟ به نظرم حل و فصل کنکور نباید پیچیده باشد اگر برخی مخالف نباشند. اما ما تا کسی آقای دکتر نباشد او را متشخص نمی دانیم که این مسائل باید از سوی نهادهای مربوطه با شجاعت حل شود. سه عنصر عزم، همبستگی و شجاعت در بین تمام نهادها می‌تواند این مشکلات را حل کند.


رئیس دانشکده رسانه فارس اظهار داشت: ما مدافع صدا و سیما نیستیم ولی صداوسیما با مجوز این موسسات را هم تبلیغ می‌کند و این بازی در حال تشدید است و به یک بیزینس تبدیل شده است، بنابراین لازم است این مسائل بررسی شود.


وی تاکید کرد: کنکور متعلق به سازمان سنجش است ولی نهادی که داوطلب را برای کنکور آماده می‌کند از وزارت آموزش و پرورش مجوز می گیرد که این موارد  دوگانگی است.


بنی هاشمی خاطرنشان کرد: خبرگزاری فارس می خواهد مجادله های بین بخشی را به مطالبات سرزمینی تبدیل کند و ببینیم نظام دانشگاهی ما چه ایرادی دارد که نخبگان ما از کشور می روند.


در پایان، خدایی با تشکر از خبرگزاری فارس، گفت: من و دکتر عمادی در جلسه‌های کارشناسی اختلافی نداریم و ان شالله در جلسات دیگر هم به بررسی راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات می‌پردازیم.


عمادی هم گفت: ما نیاز به گفت‌وگوهای ملی داریم و این جلسه اساس خوبی برای این کار بود. ما با دکتر خدایی ۶-۷ سال است که در جلسه شورای سنجش و پذیرش کارگروه‌هایی داشتیم و دغدغه مشترکی داریم. این بحث‌ها و گفت‌وگوها نشان‌دهنده این است که موضوع بسیار پیچیده و چند وجهی است و باید این چالش‌ها و بحث‌ها را داشته باشیم که به سمت آینده بهتری حرکت کنیم.


  • ۹۷/۰۹/۱۳
  • اهورا مانیان

اخبار کنکور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی